REPTE 2. Organització i gestió d'una escola








1. Definició de funcions del director, cap d’estudis, secretari, coordinadors, claustre, etc. 

DIRECTOR
El director o directora de l’escola és el màxim responsable de la direcció, l’organització i el funcionament del centre. És l’encarregat de formular la proposta del projecte educatiu del centre i de les posteriors modificacions i adaptacions. Té el lideratge pedagògic i ha d’orientar, dirigir i supervisar les diferents activitats del centre. També ha de garantir el compliment de les normes de convivència i adoptar les mesures disciplinàries corresponents. A més, té funcions de representació del centre. El director és el president del consell escolar i ha de fomentar la participació de les famílies. També és el cap de personal de totes les persones que treballen en el centre.

EL CLAUSTRE
El claustre de mestres és l’òrgan de participació dels docents en el control i la gestió dels aspectes educatius del centre. El formen tots els mestres del centre i el presideix el director. La seva funció és, entre altres, intervenir en l’elaboració i modificació del projecte educatiu de centre, decidir criteris d’avaluació, programar i avaluar les diferents activitats educatives, escollir els seus representants al consell escolar i establir línies d’intervenció per a l’acció tutorial.

CAP D’ESTUDIS
planificació, el seguiment i l’avaluació interna de les activitats del centre, i la seva organització i coordinació, sota el comandament del director del col·legi. Les seves funcions principals serien; coordinar les activitats escolars reglades i extraescolars en col·laboració amb el consell escolar del centre i les associacions de pares, substituir al director en cas d’absència, coordinar l’elaboració i l’actualització del projecte curricular de centre i vetllar per la coherència i l’adequació en la selecció dels llibres de text.

SECRETARI
És la persona responsable de les tasques relacionades amb la gestió econòmica del centre, de la documentació acadèmica i administrativa i dels recursos materials. També controla el manteniment i la conservació de les instal·lacions.

COORDINADOR
La seva funció principal és dinamitzar i coordinar les activitats esportives i culturals, a part de garantir el seu lligam amb el projecte educatiu del centre. Supervisa les adequacions curriculars i coordina el Consell Pedagògic de Centre, el Pla de Formació del Professorat i la participació dels alumnes en la dinàmica del centre.


2. Com ens organitzem i ens gestionem: òrgans unipersonals (director, secretari, cap d’estudis..), òrgans col·legiats (consell escolar i claustre)

article 139. Òrgans de govern unipersonals i col·legiats (Ensenyament, 2009)

1. Els centres educatius públics han de disposar, almenys, dels òrgans de govern següents:
a) El director o directora.
b) El claustre del professorat.
c) L’equip directiu.
d) El consell escolar.

2. Els òrgans unipersonals de direcció dels centres públics són el director o directora, el secretari o secretària, el cap o la cap d’estudis i els que s’estableixin per reglament o en exercici de l’autonomia organitzativa del centre. Aquests òrgans unipersonals integren l’equip directiu, que és l’òrgan executiu de govern dels centres públics i que ha de treballar d’una manera coordinada en el compliment de les seves funcions. La direcció del centre també pot constituir un consell de direcció.
3. Corresponal Departament determinar les funcions mínimes i comunes a què s’ha d’ajustar l’exercici de les funcions de cap d’estudis i de secretari o secretària en els centres públics, en el marc de l’autonomia organitzativa i de gestió a què fa referència el capítol II del títol VII.
4. El consell escolar i el claustre del professorat són òrgans col·legiats de participació en el govern dels centres.
5. El Departament ha d’adaptar l’estructura de govern per als diversos centres que són considerats com un únic centre educatiu, d’acord amb el que estableix l’article 72.3, i per als altres centres de característiques singulars.


3. Investiga quins col·lectius formen part de la comunitat educativa 

article 19. Comunitat educativa i comunitat escolar (Ensenyament, 2009)

1. La comunitat educativa és integrada per totes les persones i les institucions que intervenen en el procés educatiu. En formen part els alumnes, les famílies, el professorat, els professionals d’atenció educativa i el personal d’administració i serveis, l’Administració educativa, els ens locals i els agents territorials i socials i les associacions que els representen, i també els col·legis professionals de l’àmbit educatiu, l’associacionisme educatiu, les entitats esportives escolars i els professionals, empreses i entitats de lleure i de serveis educatius.
2. La comunitat educativa del centre, o comunitat escolar, és integrada pels alumnes, mares, pares o tutors, personal docent, altres professionals d’atenció educativa que intervenen en el pro- cés d’ensenyament en el centre, personal d’administració i serveis del centre, i la representació municipal i, en els centres privats, els representants de llur titularitat.
3. En els centres sostinguts amb fons públics, els membres de la comunitat escolar estan representats en el consell escolar del centre.
4. Els centres privats no sostinguts amb fons públics poden de nir, en llurs normes d’organització i funcionament, òrgans per mitjà dels quals es canalitzi la participació de la comunitat escolar.


4. La comunitat educativa participa: AFA (abans AMPA), participació de les famílies

article 26. associacions de mares i pares d’alumnes (Ensenyament, 2009)

1. Les mares i els pares dels alumnes matriculats en un centre poden constituir associacions, que es regeixen per les lleis reguladores del dret a l’educació, per les normes reguladores del dret d’associació, per les disposicions establertes per aquesta llei i les normes de desplegament i pels estatuts de l’associació.
2. Les associacions de mares i pares d’alumnes tenen per nalitat essencial facilitar la participació de les mares i els pares en les activitats del centre, a més de les establertes per la normativa vigent i les que determinin els estatuts de les dites associacions.
3. El Govern ha d’establir el procediment per a la participació de les associacions de mares i pares d’alumnes més representatives en els òrgans col·legiats dels centres públics i dels centres privats sostinguts amb fons públics. En el cas dels centres privats no sostinguts amb fons públics, aquesta regulació correspon a les normes d’organització i funcionament de cada centre.
4. Les associacions, federacions i confederacions de mares i pares d’alumnes que tenen la seu a Catalunya o hi desenvolupen majoritàriament l’activitat, si estan inscrites en el registre corresponent, poden ésser declarades d’utilitat pública.
5. El Govern ha de potenciar i facilitar la representació institucional de les federacions i confederacions d’associacions de mares i pares d’alumnes.


Responsable: Director Saül Aixa Requena


Bibliografia del repte 2

blocs.xtec.cat/grupcapsestudiscerdanyola. (4 de Marzo de 2013). Obtenido de blocs.xtec.cat/grupcapsestudiscerdanyola:
https://blocs.xtec.cat/grupcapsestudiscerdanyola/2013/03/04/quines-son-les-funcions-de-la-cap-d%E2%80%99estudis/familiaiescola.gencat.cat. (s.f.). 
Obtenido de familiaiescola.gencat.cat:
http://familiaiescola.gencat.cat/ca/escolaritat/pmf/educacio-primaria/pestanya_5/
www.bellera.cat. (s.f.). 
Obtenido de www.bellera.cat: http://www.bellera.cat/portal/webvella/07RRIdefinitiu.pdf

Ensenyament. (2009). Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.